Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jesteś tam, gdzie jesteś, podczas gdy inni wokół ciebie wspinają się po drabinie zawodowej? Pracodawca bierze pod uwagę wiele różnych czynników, które decydują o tym, kogo warto promować – staż pracy, umiejętności przywódcze, zarządzanie projektem, personelem i tak dalej.  Może być trudne wskazanie gdzie popełniasz błąd, jednak najlepszą radą jest rozmowa z kierownikiem. Aby dotrzeć do sedna sprawy, należy omówić swoje aspiracje z bezpośrednim przełożonym i zapytać go, wprost co robisz nie tak. Kiedy kierownik pozna Twoje zamiary co do ścieżki awansu, może zaoferować Ci szkolenie i wsparcie, którego potrzebujesz. Jeśli rozmowa z przełożonym nie jest rozwiązaniem, oto 5 cech zawodowych, które należy posiadać, gdy myślimy o awansie:

  1. Miej pozytywne nastawienie. Wszyscy pracowaliśmy z marudnymi i nieszczęśliwymi ludźmi. Wiemy, że praca z nimi nie należy do najprzyjemniejszych. Jeśli będziesz wiecznie niezadowolony nigdy nie awansujesz. Nikt nie chce mieć wiecznie marudzącego kierownika. Pracodawcy zawsze faworyzują pracownika pozytywnego. Wszyscy popełniamy błędy jednak nie oznacza to że z tego powodu musisz być pesymistycznym człowiekiem. Z pozytywnym nastawieniem masz większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników i szybsze rozwiązywanie problemów. Pozytywne osoby są zwykle bardziej pewne siebie, co może ponownie przynieść większą wydajność i potencjalnie bardziej kreatywny umysł. Uśmiechnij się i powiedz wszystkim wesołe „Dzień dobry” po przyjściu do pracy. Porozmawiaj ze swoimi kolegami i sprawdź, czy potrzebują jakiejkolwiek pomocy. Stwórz pozytywną i otwartą osobowość, która zaraża innych optymizmem, aby oni również czuli się lepiej w ciągu dnia. Tego rodzaju cecha osobowości nie pozostanie niezauważona.
  2. Zachowaj spokój. Od czasu do czasu dzieje się coś złego i to w jaki sposób sobie z tym radzisz, nie tylko wpłynie na otoczenie, ale także na Twoje szanse na awans.  Ktoś, kto może zachować spokój i cierpliwość, będzie w stanie kontrolować sytuację i dojść do szybszego rozwiązania problemu. Jeśli jednak będziesz zestresowany i zły na siebie, sytuację, klienta lub współpracownika, nie wygrasz. Zawsze będziesz postrzegany jako ktoś, kto powinien unikać sytuacji stresowych, a nie kogoś, kto będzie działał jako skuteczny członek zespołu. Zawsze zachowuj spokój bez względu na to, jak źle się sprawy potoczą. Nie kłóć się ze swoimi kolegami, a już na pewno nie z klientami, i bądź kimś, do kogo inni ludzie będą szli gdy będą szukać rozwiązania swojego problemu. Złość w kryzysowej i stresującej sytuacji nie pomoże rozwiązać problemu, a pozostanie spokojnym i owszem.
  3. Ufaj, ale z umiarem. Zaufanie do własnych umiejętności jest absolutną koniecznością, jeśli chcesz być brany pod uwagę podczas awansu. Jeśli wątpisz w siebie zbyt mocno pozostaniesz tam, gdzie jesteś. Zaufanie do siebie nie tylko pomoże w realizacji własnych zadań ale także pomoże innym. Zapewnienie pomocy i wsparcia współpracownikom oraz sprawne funkcjonowanie jako część zespołu w projekcie będzie tego wymagało. Należy jednak uważać, aby nie stać się zbyt pewny siebie do poziomu arogancji. Nikt nie lubi pracować z arogancką osobą. Musisz uzyskać równowagę.
  4. Bądź elastyczny. Pokaż swojemu pracodawcy gotowość do zmiany czasu i zrozumienia dla jego decyzji. Nie zawsze możesz poznać wszystkie fakty, a Twój menadżer może również zmagać się z dużą zmianą, o której Ty nie wiesz. Twoja zdolność do adaptacji i elastyczności, aby dopasować się do potrzeb firmy i iść naprzód z nimi, przyniesie korzyści zarówno Tobie, jak i firmie. Elastyczni ludzie są wysoko cenieni przez menedżerów i firmy. Pomagają w ustabilizowaniu sytuacji, gdy  przychodzi kryzys. Utrzymują osiągalne cele i są w zasięgu ręki, a często pomagają kolegom, którzy potrzebują rady lub pomocy. Jeśli pojawi się szansa na awans, można się zastanowić nad tym, że jesteś osobą pomocną i bezinteresowną, działającą w imieniu dobra firmy.
  5. Działaj jak menedżer. Jednym z najlepszych sposobów uzyskania uznania w ewentualnym awansie jest zachowanie się jak menedżer. Pierwszy krok w byciu liderem – działaj jak jeden z nich. Nie oznacza to oczywiście, że możesz zacząć wydawać ludziom polecenia, ale weź niektóre z cech, których oczekujesz od menedżera i używaj ich samodzielnie.  Menedżer powinien zobaczyć szerszy obraz i skupić swoje wysiłki na szerszej perspektywie celów firmy.  Podczas gdy Twoja praca zazwyczaj obejmuje codzienne zadania i zazwyczaj nie są to większe cele firmy.  Jeśli interesujesz się przyszłością firmy jesteś wyraźnie kimś, kto troszczy się o firmę, a nie tylko o swoją pracę. Pomaganie innym jest również ogromną częścią zarządzania zespołem, a jeśli jesteś kimś, kto jest w stanie zapewnić pomoc, zmierzasz we właściwym kierunku. Aby uzyskać awans, musisz pokazać cechy przywódcze, co oznacza, że musisz spróbować myśleć jak menedżer. Poproś o większą odpowiedzialność i poinformuj swojego menedżera, że chętnie pomożesz w innych dziedzinach. Skorzystaj ze swojej wiedzy i doświadczenia, aby pomóc nowym członkom zespołu i spojrzeć poza swoją rolę, aby wesprzeć kogoś potrzebującego.

WSKAZÓWKA:

Aktualizuj swoje CV na bieżąco. W miarę zdobywania doświadczenia na swoim stanowisku poprzez szkolenia i doświadczenie, aktualizuj swoje CV, aby w pełni odzwierciedlało Twoją aktualną pozycję i zdobyte umiejętności. Czasami Twój pracodawca może reklamować nowe stanowiska zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, a aktualny życiorys będzie wymagany jako część wniosku. Jeśli jesteś już na swoim stanowisku od dłuższego czasu, a Twoje CV nie zostało odświeżone, rozważ zmianę układu na bardziej nowoczesny.